Sunday, October 28, 2007

DEMOKRASI KIAN KETINGGALAN ZAMAN

Syukur kepada yang Maha Esa atas kurniaan umur dan kesihatan di bulan Syawal ini. Syukur juga di atas anugerahNya dengan seorang zuriat pada Ramadhan yang lalu. Semoga putera ini dilimpahi dengan taufiq dan hidayah sepanjang menyulusuri kehidupan di alam fana ini.

Pastinya kegembiraan di atas kurniaan seorang putera tidak menyamai dengan kegembiraan kemerdekaan sebuah Negara yang lahir dari pemuafakatan rakyat yang memberikan persetujuan untuk bekerjasama membentuk sebuah Negara yang bernama Malaysia melalui system demokrasi berparliman.

Demokrasi yang dewasa kini disembah umpana dewa yang tiada cacat celanya oleh pendokongnya, lantaran lupa system tersebut dilahirkan oleh insan-insan yang anti-Islam, dengan bangga mereka menyarung jersi pejuang demokrasi.

Demokrasi, alternative kepada system monarki, khalifah dan syura; menjadi alat penjajah untuk memastikan kesinambungan cengkaman mereka ke atas Negara-negara yang pernah dijajahnya dengan pembentukan system parlimen dan perlembagaan yang direstui mereka.

Demokrasi hanya diperakui apabila mendapat persetujuan atau sokongan majority kian menampakkan belangnya. Pemerintah perlu mendapat sokongan majority rakyat sesebuah Negara bagi mendapatkan kuasa memerintah; pastinya pemerintah yang sealiran dengan kuasa majority akan mendapat pilihan:

Yang Fasiq memilih Yang Fasiq
Yang Munafiq memilih yang Munafiq
Yang kufur memilih Yang Kufur

Manusia yang beriman terus hilang peranan
lantaran manusia yang beriman
kian kecil bilangannya

Semakin nyata dewasa kini, demokrasi telah banyak melahirkan pemimpin kearah kerosakan dan kebinasaan dunia. Rakyat tidak dididik dan dibimbang ke arah mentauhidkan Allah. Kasih sayang begitu nipis di dunia demokrasi, yang kian subur hanyalah hawa nafsu yang menjauhkan manusia dari Allah.

Lantaran lupa kepada ilmu Allah itu luas. Dengan jumlah ilmu umpama setitis dari air lautan, manusia lupa meneroka ilmu pemerintahan yang lain. Lantaran taksub dengan demokrasi atau takut dengan ancaman terroris, tidaklah pasti.

Sampai bilakah demokrasi hendak dipertahankan?

Perlukah kita menunggu kelahiran manusia-manusia seperti Karl Max atau Mustafa Kamal At-Tartuk memperkenalkan satu bentuk pemerintahan baru yang lebih sesuai dengan zaman dan mampu membawa manusia ke arah system hidup yang diredhai Allah?

No comments: